•  

Protože country tance vychází z lidových tanců celé Evropy, přetavené v americkém kotli, často se u nich používají cizí slova, mající nejčastěji anglický původ. No, a aby se v nich nováčci vyznali, je právě zde tento - Významový taneční slovníček -. Pokusili jsme se v několka případech částečně vyjádřit i výslovnost, (slova psané kurzivou) naší neumělou angličtinou. Nejde nám o přesnou definici tanečních figur, ale pouze o popisy pro připomenutí, tak jak jsme je nasbírali, my amatéři, na různých tanečních seminářích.
- U callera Miroslava PROCHÁKY z klubu Šumaváček, najdete nejen Kalendář akcí, ale také velkou nabídku tanečních materiálů z oblast country.
- Náš nejstarší klub country tanců DVORANA Praha má pro nás nejen Kalendář akcí, ale i metodické materiály z oblasti klasického country, country stepu - cloggingu, českých lidových tanců a Besedy: - Česká, Hanácká, Moravská, Slezská.
- Také caller Ivan BARTŮNĚK z Brna má co nabídnout.
- Pokud se účastníte říjnového semináře skotských tanců CALEDONIAN CLUBU. můžete se těšit na jejich kompletní slovník ke skotským tancům i na Kalenář akci.
- Na stránkách Česko-Slovenského SQUARE najdete taktéž kalenář akci této odnože country ale hlavně popisy figur v češtině i angličtině, to kdyby jste se chtěli naučit nějaký tanec zapsaný v angličtině.
- Když jsme začínali, tak nám pomohly ke zvládnutí a pochopení tanečních figur pohybující se obrázky japonky Noriko Takahasi MEMBERS TRIPOD



Zelenou barvou jsou uvedeny skotské názvy tanečních figur


ABC-ČD,  E,  FGHCH,  I,  J,  KLMNP,  Q,  RSTUVW,  X,  Y,  Z


A

  • ACROSS THE DANCE  (acros te danc) -MLÝN- viz HVĚZDA
       v Right/left across – Mlýn (hvězda) za pravou/levou ruku; Thre hands across - mlýn tří tanečníků; Four hands acroos - mlýn čtyř tanečníků. Na rozdíl od country, podáváme v Mlýnu nataženou ruku tomu naproti, jako bychom se chtěli obyčejně pozdravit

  • ADVANCE AND RETIRE  (advence tu rutajer) viz FORWARD AND BACK

  • AFTERPARTY
        Volné veselení se, jídlo, pití, zpěv a další radosti, po skončení oficiálního tanečního programu

  • ALLEMANDE LEFT/RIGHT  (elmend left/rajt) ACROS THE DANCE
        Zátočka za levou/pravou ruku. Tanečníci si podají určenou ruku a otáčí se v ose podání. Při otáčení se tanečníci dívají na sebe

  • ARCH (árč) nebo-li oblouk.
       Můžeme se ale také setkat s pojmem GATEWAY (gajtvaj)-BRÁNA-. Určení tanečníci si podají obě ruce, zvednou je nad hlavu a rozestoupí se tak, aby pod nimi mohl projít pár. Po průchodu posledního zruší držení. BRÁNA jednou rukou se tvoří v případě, že tanečníci stojí bokem vedle sebe


B

  • BACK   - Zpět

  • BACK TO BACK (bak tu bák). Do Si Do

  • BADGE - Badge "akční".
       Vstup na taneční akci je většinou podmíněn koupí "akční" badges (= vstupenky - vizitky se jménem), která by měla být nošena viditelně, aby měli organizátoři přehled, jestli se jim tam netoulají cizí individua

  • BALANCE - (BASKICKÝ KROK, nebo také PAS de BASQUE (padeba).
        Zhoupnutí do strany poskočením na jedné noze, se současným překřížením nebo přednožením druhé nohy. Balanse vpřed v páru je možno provést tak, že tanečníci v motýlkovém držení jdou vpřed malým trojkrokem (krok a přešlápnutí), k pravému nebo levému rameni. Trvání čtyři nebo osm dob.
    Jsou i jiné varianty provedení, tak třeba skotský SET se dá těžko jednoduše popsat. Je to spíše přešlap na místě s mírým povyskočením, viz: PAS DE BASQUE

  • BANJO pozice
       Tanečníci stojí čelem k sobě v uzavřeném klasickém držení. Pán stojí čelem po směru tance. Pán se v páru posune tak, aby měl partnerku ne před sebou, ale po svém pravém boku. Dosáhne toho zvednutím loktů a pokrčením levé a napnutím pravé ruky, nad ňadry partnerky. V této pozici jdou tři kroky, nejčastěji po směru tance, na čtvrtou dobu provedou obrátku na místě. Oba se otáčí čelem vzad jako jednotlivci, ne pár! Tentokrát je Dáma otočena čelem po směru tance a opět jdou tři kroky + jeden na otočku zpět. Pokud figuru Banjo neopakujeme, (2x4 doby)končíme v klasickém postavení.
    Můžeme také místo klasického držení použit držení Motýlek. Figuru je třeba dobře procvičit, aby přechody z jedné pozice do druhé byly plynulé

  • BASKET - KOŠÍČEK.
    Figura pro čtyři nebo osm párů - v lidových tancích i více. Tanečníci jdou k sobě. Pánové spojí ruce za zády Dam. Dámy spojí ruce uvnitř a přehodí je Pánům přes hlavu a mírně se položí do spojených rukou Pánů. Celá formace se pak pohybuje SWING krokem vlevo. Podle našich zkušeností je dobré všechny úchopy rukou dělat už za mírného postupu swingovým krokem

  • BEND THE LINE  - ZLOMTE ŘADU.
        Jakákoliv řada se sudým počtem tanečníků, nejčastěji čtyř, kteří se dívají stejným směrem. Středoví tanečníci se pustí. Obě poloviny se pohybují dále samostatně. Původně koncoví tanečníci jdou vpřed o čtvrt kruhu, Ti původně středoví o čtvrt kruhu couvají. Obě poloviny pak stojí proti sobě v řadách. Pokud je následující figurou Kroužek, středoví tanečníci se nepouští, ale ustupují vzad. Krajní jdou vpřed až k sobě a uzavřou kroužek

  • BIRD IN THE CAGE (ádi ne šejš) - PTÁČEK V KLECI
       Základní postavení - dva páry tvoří malý kroužek. Určený tanečník jde doprostřed a ostatní kolem ní utvoří kroužek, který točí doleva. Pak se vrátí zpět na své místo. Trvání je 8 dob na celou figuru, proto vstup do kroužku i návrat probíhá bez zastavování

  • BOLLO
        Kravata pro kovboje, kus kůže omotaný okolo krku a sepnutý ozdobnou sponou


  • BOX THE GNAT(box t net)
    Pán a dáma stojí čelem proti sobě. Oba si podají pravou ruku, zvednou ji. Dáma jde vpřed a podtáčí se - provádí levotočivý U Turn Back. Pán jde dopředu kolem Dámy a provádí tak pravotočivý U Turn Back

  • BRÁNA viz ARCH

C-Č

  • CALLER   (koler)
        Osoba která v tanci předříkává, či předzpěvuje taneční figury. Tanečníci tančí dle těchto povelů. Na různých tanečních zábavách byl vždy někdo, kdo ostatní učil různé tance. Každý takovýto Caller měl své vlastní názvy figur a tak nastávali problémy s domluvou, když někdo vyjel někam jinam. Proto vznikla associace square dancingu, sjednotila názvy figur, rozdělila je podle obtížnosti na skupiny. Podle těchto skupin jsou potom ohlašovány náročnosti následujících tanců. Na rozdíl od klasických country tanců, žádný tanečník neví předem, co bude v příštím okamžiku tančit

  • CAST DOWN/OFF (kas danof)
        Posun v setu o 1 a více pozic směrem dolů = vytočení za P/L ramenem ven ze setu (tanečnící začínají směrem od sebe) a pohyb směrem dolů (tj. směrem k poslední pozici) podél setu.
    CAST UP (kas áp) posun v setu o 1 a více pozic směrem nahoru = vytočení za P/L ramenem ven ze setu a pohyb směrem nahoru (tj. směrem k první pozici) podél setu

  • CIRCLE (serkl) - KRUH -
    HANDS AROUD viz:TANEČNÍ FORMACE    - Určení tanečníci se uchopí za ruce a jdou v kroužku dle nápovědy, dokud Caller nenapoví další figuru, případně jdou o určený úsek (1/2, 4/4 atd.) Circle Right / Left = kroužek vpravo / vlevo.
    Video - CIRCLE
    Ve skotských tancích se kroužek točí přísunným krokem, určeným směrem, což je SLIP STEP CVAL stranu
    - viz: TANEČNÍ FORMACE - SICILSKÝ KRUH -

  • CLOGGING - COUNTRY STEP
        když to někdo umí, tak je to fakt paráda

  • CONTRA - proti
    Použití: - řady - páry stojí proti sobě.

  • CORNER   (kónr) - SOUSED
       po pravé ruce Dámy či sousedka po levé ruce Pána. Ve čtverylce je opravdu "za rohem"

  • COURTESY TURN (kortesy tén) - Zdvořilostní otočení dámy.
       Pár stojí vedle sebe. Pán uchopí levou rukou levou ruku Dámy (Pán má ruku dlaní nahoru a Dáma dlaní dolů), pravou ruku položí na záda dámy výše pasu. Pár se otáčí tak, že Pán couvá a Dáma jde dopředu. Bod otáčení je někde uprostřed mezi párem. Dáma pracuje se sukní

  • CROS DOWN/UP  (kros daun) - křížení.
    Určený pár si vymění místo pravým ramenem, nejčastěji bez podání ruky a jdou podél řad dolů/nahoru (tj. směrem k poslední pozici a zpět). Pán za řadou Dam a Sáma za řadou Pánů. Dle správné etikety sledují partnera mírným otočením hlavy

  • CROSS OVER  (kros ) - výměna místa

  • CVAL stranou viz KVAPÍK

  • ČTVERYLKA - QUDARILLE - SQUARE
       Postavení v tanci pro 4 páry, kdy stojí vždy dva a dva proti sobě tak, že tvoří čtverec. Malá čtverylka je potom postavení dvou párů proti sobě
       Páry mají toto číslování. Číslo 1 má ten pár, který je zády k hudbě, další pár vpravo po směru tance má číslo 2. Pár č. 3 je čelem k hudbě a k páru č. 1. Poslední pár má tím pádem č. 4. Liché páry č. 1 a 3 jsou páry hlavní, páry 2 a 4 jsou páry vedlejší.
    Skotové počítají páry obráceně. Pár č. 1 a 3 mají stejná čisla jako v country, ale páry 2 a 4 si čísla prohodili


D

  • DIP and DIVE - LOCHNESKA.
       Výchozí formace - dva páry čelem k sobě. Několik těchto čtverečků stojí v kruhu, v dlouhé řadě, nebo čtverylce. Určené páry zpravidla Hlavní páry - stojí po směru tance vytvoří oblouk zvednutím spojených vnitřních rukou, protější páry se sehnou a projdou tímto obloukem. Páry, které tvoří oblouk jdou zároveň také dopředu. Když se minou tak páry, které procházely vytvoří oblouk a páry, které tvořily oblouk projdou. Pár, který tvoří oblouk se drží volně vnitřní rukou, v takové vzdálenosti od sebe, aby mohl procházející pár projít. V případě, že je těžké udržet spojení nad procházejícím párem, na chvíli ruce uvolní a včas opět spojí. Procházející dvojice se drží obvyklým způsobem, aby prošla pod obloukem sehne se dostatečně hluboko. Čas průchodu na jeden oblouk je nejčastěji 4 doby.

  • DUCK FOR THE OYSTER - POTOPENÍ PRO ÚSTŘICI.
       Vycházíme z pozice dvou párů stojících čelem k sobě. Tanečníci si podají ruce do malého kroužku. Určený pár ze svého spojení zvednutím rukou utvoří a druhý pár jde vpřed a tou Branou - ARCH nahlédne ven a vrátí se zpět - couvá na své místo. Totéž se zopakuje s druhým párem. Po celou dobu se stále všichni drží za ruce.
    Trvání 2x8 dob.

  • DO SI DO - OBCHÁZENÍ ZÁDY
        /výslovnost této taneční figury je v naší oblasti různá, někdo vyslovuje "dosido",volně podle Jana Wericha -čti jak vidíš- nebo také "dosajdo"/.
        Dva tanečnící stojí čelem k sobě čelem. Figuru začnou tím, že jdou proti sobě, minou se pravými rameny, ukročí doprava (míjí se zády) a couvají zpět, přičemž se minou levými rameny. Končí na původních místech čelem proti sobě. Při figuře se nikdo neotáčí. Při míjení se tanečníci dívají přes rameno na partnera, s kterým se právě míjí.
    Podobná figura je SEEW SAW, <- siso> kdy tanečníci se míjí nejprve levým ramenem, zády, pravým ramenem a postoupí na své původní místo.

  • DRŽENÍ RUKOU
        V klasickém country - Párové držení. Ten, kdo má partnera/partnerku po pravém boku, je v postavení páru označen jako Pán. (men, gentleman).Ten druhý v páru je označen ja Dáma (lady). Toto označení platí i v případě, že nás taneční figura svede do páru se stejným pohlavím.
       Postavení vedle sebe - Pán podává pravou ruku své Dámě dlaní nahoru, ta do ní vkládá levou ruku. Oba mají spojené ruce bokem, zvednuty nad svými lokty. Pokud je Pán dlouhán a tancuje s Dámou malého vzrůstu, nebo s dítětem, svou pravou ruku sníží tak, aby to dámě bylo příjemné, lokty se nedotýkají těla
       Postavení čelem k sobě pro figuru CHASSE = Pán nabízí Dámě obě ruce obdobně jako v páru, ale před tělem a roztaženy, opět dlaní nahoru.
       Ve skotském držení je malá změna. Pán nabízí ruce také před tělem, ale jen pokrčené a neroztažené


F

  • FACE OUT/TO FACE
        Obličejem vně/k sobě. - př. Stojí-li Dáma ve velkém kruhu čelem k pánovi a zády do středu, je obličejem vně kruhu / stojí-li určení tanečníci čelem k sobě. I když v obou případech stojí čelem k sobě, jak se zdá, tak nám -OUT- určuje postavení dámy v kruhu

  • FEILEADH BEAG - Kilt v galštině, což je ta původní skotština

  • FIGURE OF EIGHT  - OSMIČKA či HOUSKA
       Tancuje jeden pár (lze tancovat napříč Setu 1.) nebo podél setu 2.)
    1.)Tančící pár jde středem vedlejšího páru/pozice, obejde tento pár/pozici a dostane se na svou pozici, ale na opačných stranách. Poté se to opakuje a tančící pár skončí na svých původních místech.
    2.)Tančící pár „obchází“ tak kolem dvou sousedních tanečníků na své vlastní místo
    Half figure of eight – poloviční „osmička“, tančící pár skončí na své pozici, ale na opačných stranách

  • FORWARD AND BACK (foved end baek)
       dopředu a zpět (někdy taky, jako zdvořilostní pozdravení)



     

G

  • GATEWAY viz ARCH

  • GRANT RIGHT AND LEFT - ŘETĚZ.
       Pár stojí čelem k sobě v kruhu nebo čtverylce. Podají si pravou ruku zatáhnou a projdou. S dalším tanečníkem si podají levou ruku a opět postoupí. Pánové postupují po směru tance dámy opačně - proti směru tance. Jedena výměna je na dvě, nebo čtyři doby širokým obloukem

  • GRAND SQUARE (grand skver)
       Tancuje se ve Čtverylce. Celá figura je na 2x16 dob. Na začátku se určuje, kteří tanečníci se otočí čelem k partnerovi. Obvykle Sides Face = Vedlejší páry
    - Tito tanečníci jdou na tři doby od sebe a na čtvrtou dobu se otočí o 1/4 dovnitř - stojí na rohu čtverylky. Zároveň druhé dva páry, v tomto případě Hlavní páry, jdou tři kroky k sobě a na čtvrtý se otočí také o 1/4 čelem k sobě. Utvoří nový pár s původně tanečníkem v opozici.
    - Vedlejší páry postupují čelem k sobě tři kroky + jeden na otočení opět o 1/4. Také tvoří nový pár s původně tanečníkem v opozici. Hlavní páry zároveň couvají tři kroky + jeden na otočku o 1/4 čelem k tomu novému partnerovi.
    - Vedlejší páry jdou tři kroky k sobě a na čtvrtý se otočí o 1/4 čelem k sobě. Hlavní páry couvají tři kroky + jeden na otočku o 1/4 čelem k tomu partnerovi a stojí na rohu čtverylky
    - Vedlejší páry couvají k sobě a Hlavní páry jdou čelem k partnerovi
    Druhá polovina figury je v obráceném postupu t.z. Hlavní páry co šli čelem couvají a Vedlejší páry jdou do středu atd. ... Figura končí tak, že všechny páry stojí čelem do čtverylky

  • GYPSY's TENT (džipsys thent) – DŽIPSY
        Partneři se obchází kolem sebe vpravo, mírně nakloněni pravým bokem k sobě. Dívají se do očí. 8dob

     

H

  • HEADS COUPLES (heds kapl) - Hlavní páry; liché páry (1,3 ...), Top

  • HVĚZDA  = MLÝN  HANDS ACROS (handi cros) - STAR. HVĚZDA
    Na videu vidíte skotské držení rukou a historický i dnešní country pohyb ve hvězdě.    Určený počet tanečníků dá doprostřed určenou ruku a jdou vpřed = točí mlýn - hvězdu. Nejčastěji je celé otočení na 8 kroků. Ve skotských tancích jsou to 4 reelové kroky, ruku podaáme tomu, kdo stojí proti nám
    - STAR PROMENADE
  • (stár promenáj) - HVĚZDA PÁRŮ ve čtverylce
    Pánové vytvoří uprostřed HVĚZDU určnou rukou a druhou rukou uchopí Dámu kolem pasu. Oba jdou dopředu o určenou vzdálenost. Doba otáčení o celý kruh je 16 dob

     

CH

  • CHASSE   (šase) = PŘÍSUNNÝ KROK stranou.
       CHASSE na 8 dob znamená, že uděláme 7 kroků (1 krok = krok + přísun) na osmou dobu se zastavíme včetně přinožení druhé nohy. Nohama nešoupeme po zemi ale rytmicky mírně poskočíme.
       Poloha rukou viz: DRŽENÍ RUKOU. Tělo a trup máme otočen k partnerovi, ale hlavu natočíme tím směrem, kterým půjdeme, (v klubu si říkáme: kam budeme padat, až si Dáma přišlápne sukni) končíme vždy čelem k sobě.


K

  • KILT
       Je tak nazývána skotská sukně vyrobená z pravé vlny. Kilt nosí muži a je jednou z částí typického oblečení Skota. I když se mu říká tradiční a původní, byl vynalezen v roce 1725 Angličanem Thomasem Rawlinsonem, majitelem železných hutí. Řeknete-li před Skotem, že nosí sukni, (místo kilt) zaděláváte si na pěkný malér

  • KOŠÍČEK - BASKET

  • KROKY - TANEČNÍ
    * CHODNÝ KROK Jednoduchý běžný krok v rytmu hudby. Aby byl taneční, nejdeme prkenně ale mírně se pohupujeme v kolenou. Lokty netiskneme k tělu. Dámy pracují se sukní = mávají s ní.
    * POLKA - PŘEMĚNNÝ KROK. Dle Wikipedie: Polka je společenský tanec v 2/4 taktu, který vznikl okolo roku 1830 v Čechách.
    Dvě čtvrťové notové hodnoty dávají dohromady notu půlovou - lidově půlku. A z termínu půlka mohla časem vzniknout Polka. Z Čech se polka rozletěla do celého světa. Nám countrystům, se díky klubu DVORANA Praha vrátila také v podobě Mexických polek, a CALEDONIAN Club nás učí zase skotské verze.
       Přeměnný krok můžeme tančit: vpřed, vzad, stranou i dokola. Našlapujeme na patu, tančíme na celých chodidlech. Stejným výrazem se označuje i hudební skladba v jeho rytmu.
    Dle lidu obecného, tedy i nás, je to označení popisně - polkový krok = krok-sun-krok. Počítáme si při tom - Raz - a - Dva. Druhý krok je kratší a tím dostaneme tyto tři kroky na dvě doby.
    - V jednom polkovém kroku uděláme toto: Prvním krokem vykročíme = Krok; druhým krokem přisuneme druhou nohu; Třetím krokem opět vykročíme tou nohou, kterou jsme dělali první krok.
    Návod - POLKA

  • KRUH - TANEČNÍ FORMACE CIRCLE

  • KVAPÍK - viz PŘÍSUNNÝ KROK.
    V historických tancích se to figura nazývá Écossaise.
       Partneři přistoupí čelem k sobě, Dáma vloží ruce do roztažených rukou Pána. Tomuto držení rukou se také říká(Motýlek - Butterfly). Oba jdou stranou rychlým krátkým přísunným krokem. Na jednu dobu děláme jeden krok = (krok bokem + přísun druhé nohy), s mírným výskokem, při kterém se nám dotknou paty o sebe, jako když kovbojové zazvoní ostruhami, (brát ostruhy na bál, je ale proti taneční etiketě!).
       Ve Skotských tancích, se krok dělá na špičkách, s propnutými koleny
    i špičkami. Špičky jsou vytočeny od sebe. A je to krok, kdy jsme spojeni do jednoho kruhu


     

L

  • LEFT - Levý, levá, levé, vlevo, doleva
    - zkrátka všechno co bylo vpravo, je teď na druhou stranu. Například Left pass thru, je naprosto stejný jako PASS THRU jenže namísto pravým ramenem, se míjí levým ramenem

  • LADIES CHAIN FAMILY  (lejdiz čejn femili) - Výměna dam.
    - TWO LADIES CHAIN - dva páry stojící proti sobě. Dámy udělají krok vpřed, podají si prvé ruce, přitáhnou se a projdou kolem sebe k pánovi naproti, tomu podává volnou levou ruku. Pán mezitím udělal úkrok vpravo, natočil se a přicházející dámě podává také levou ruku. Figuru oba dokončí provedením COURTESY TURN.
    - FOUR LADIES CHAIN - kroužek nebo čtverylka o 4 párech. Všechny čtyři dámy jdou do středu, kde za chůze vytváří hvězdu pravou rukou. Společně jdou k protějšímu tanečníkovu (o půl otočky). Všichni provedou Courtesy Turn.
    - LADIES CHAIN THREE QUARTERS Výměna dam o tři čtvrtě. Určené dámy postoupí do středu a jdou společně tentokrát o tři čtvrtě kruhu, kde provedou Courtesy Turn. Dámy pracují se sukní jen při Courtesy Turn,
        Skotská verze začíná stejně, ale Pán při otočce Dámy ji nechytá za pás, ale vede ji kolem sebe levou rukou
  • LASOVÁNÍ
       Pán poklekne na levé kolenou a vede určenou Dámu, zvednutím rukou nad hlavou, okolo sebe - do výchozího postavení. Točí lasem. Ovšem může také stát a točit lasem. V případě, že je pán vysoký a Dáma malá, vede dámu tak, že si její ruku přehazuje u pasu z pravé do levé, vede ji za záda a opět pravou dotočí do žádané polohy. Pan vždy stojí a neotáčí se. Lasovat může podle potřeby i Dáma Pánem.

  • LONGWAY SET  (longvej) Stručně řečeno - dlouhá řada s určeným počtem párů. Pár stojí čelem k sobě, Pánové vedle Pánů v jedné řadě a naproti nim řada Dám


     

M

     

N

  • NAHOŘE / DOLE
       Část tanečního parketu nejblíže kapele, nebo hudbě se označuje jako horní část, přičemž část tanečního parketu nejdále od kapely je spodní. Tanec směrem k horní části místnosti (tj. směrem k hudbě) se nazývá tanec nahoru a tanec od horní části místnosti se nazývá tanec dolů.

  • NEIGHBOR (nejba) Soused v dlouhých řadách

     

P

  • PASS THRU  (pás srú) - (průstup či průchod) Dva páry tanečníků stojících proti sobě, projdou mezi sebou, s tím, že tanečníci se míjí pravými rameny

  • PIVOT je taneční figura nejčastěji používaná v Line tancích. Určenou nohou uděláme na jednu dobu krok vpřed. Na druhou dobu se otočíme tak jak je určeno o 1/4 nebo o 1/2 čelem vzad. Pokud máme udělat příslušnou otočku Vlevo, tak krok vpřed musíme udělat Pravou nohou, a naopak.

  • POZDRAVENÍ - někdy též - Zdvořilostní pozdravení, viz FORVARD AND BACK

  • POSTAVENÍ viz TANEČNÍ FORMACE, ale též:
       Základní postavení nohou ve skotských je PRVNÍ POZICE. Kdykoliv stojíme zaujímáme tuto pozici. TŘETÍ POZICE je základ pro(balance) = BALANCE = SET

  • PROMENADE  (promenáda). Dvojice jde spolu jako pár určeným směrem, drží se přitom za ruce.
    - SINGLE FILE PROMENADE promenáda jednotlivců v řadě za sebou podle pokynů.
    - Promenáda do BRÁNY = tanečníci v řadách se otočí čelem nahoru. První pár se rozdělí, Pán se vytočí vlevo a Dáma vpravo, jdou podél své řady na místo posledního páru ostatní v řadě je ihned následují. První pár se otočí čelem k sobě a zvednutím rukou vytvoří bránu, kterou ostatní páry prochází. Původní druhý pár je vede do základního postavení. Dáma rukama pohybuje v rytmu chůze sukní
    - PROMENADE HOLD SKOTSKÁ PROMENÁDA
    – muž má většinou tanečnici po pravici a drží její pravou ruku ve své pravici, levou ve své levici. Ruce jsou zkřížené před tělem – pravá ruka nad levou, stojíme ve středu. Figura je 8x Reel krok Krok sun Krok. První krok mírně šikmo vpravo,dalšími dvěmi se vytáčíme vlevo. Pak jdeme po straně pánů, dalšími se vytočíme na stranu dam a osmým krokem se rozejdeme do své řady

  • PŘÍSUNNÝ KROK
       tančíme stranou, vpřed i vzad. V páru i sólo, v kruhu a řadách. Tato figura má mnoho názvů - CVAL, KVAPÍK, CHASSE, SLIP STEP Na jednu dobu děláme jeden krok + přísun druhé nohy.


  • PUŠ viz WHEELBARROW



Q

     

R

  • RIGHT  (rajt) - Pravý, pravá, pravé, vpravo, doprava, za pravou rukou

  • RIGHT AND LEFT GRAND  (rajt end left grend)
    - Řetěz (průplet) začíná Začínáme vždy tak, že si podáme pravou ruku, projdeme kolem sebe. V momentu procházení ruce uvolníme a dalšímu přicházejícímu tanečníkovi/tanečnicí podáváme ruku levou. Postupujeme stále vpřed, neotáčíme se do protisměru (To by byla už jiná figura.) Celou dobu se snažíme udržovat co nejmenší kruh. Při míjení si tanečníci pohlédnou do očí.
    Obvykle počítáme na jednu ruku 2 doby. Pokud je řetěz na 4 doby dobu podání rukou prodloužíme vlastně, delší půlzátočkou.

  • RIGHT AND LEFT THRU
    - Začínáme v postavení dvou párů stojících proti sobě. Tanečníci pokročí kupředu, se svými protějšky si podají pravé ruce, přitáhnou se a projdou kolem sebe. Každý pár provede  COURTESY TURN.
        Skotská verze začíná stejně, ale Pán při otočce Dámy ji nebere za pás, ale vede ji kolem sebe levou rukou

  • RIGHT HAND STAR (rajt hend star)
    - Hvězda za pravou ruku. Tanečníci, obvykle čtyři, jdou do středu, kde se natočí pravým bokem, aby si mohli podat, už za chůze pravé/levé ruce. Jdou stále vpřed a otáčí se kolem pomyslného středu - spojených rukou. Pokud po Hvězdě pravou následuje hvězda levou rukou nerozchází se, ale s tlesknutím se otočí levým bokem a pokračuje hvězda levou.

  • ROLLWAY (rolvej)
    - Výměna míst, kdy Pán převádí (přeroluje), před sebou Dámu z pravé ruky do levé; nebo naopak. Pán podle pokynů buď ustoupí na místo tanečnice, nebo jen udělá při převádění krok vzad a druhým krokem se vrátí zpět


     

S

  • SAVOJÁNKOVÉ DRŽENÍ  (český taneční výraz) - obdoba mazurkového držení.    Pán stojí vedle Dámy, mírně vlevo za ní, a drží Dámu za její zvednuté ruce. Své ruce ale neodkládá na její ramena!

  • SEEW SAW  (siso) - Obcházení se zády
        Figura country tanců, kdy dva tanečníci se obejdou tak, že se stále dívají svým směrem a míjí se nejprve levými rameny, posléze zády. Obdoba figury DO SI DO kdy se tanečníci míjí nejprve pravými rameny

  • SET     má v tancích několik významů. Tak například to může být sada tanců, jak ji prezentuje coller, od jedné do druhé přestávky. (Je ustáleným zvykem pokračovat v jednotlivém setu s tím tanečníkem s kterým právě končím jednotlivý tanec. Rozcházíme se až na pokyn callera)
    SET
       1) Set – základní taneční sestava: většinou dvě souběžné řady (muži na jedné straně, ženy na druhé) nejčastěji pro 4 páry, ale někdy i pro 3, 5 i více párů, nebo čtvercová sestava (square set, nejčastěji pro 4 páry)
      2)
    Set in line – setting – step - set (krok) v řadě na stranách, kdy se tanečníci
    (2 - 4) drží většinou za ruce, a jsou tváří obráceni jedním směrem = úkroky bokem
      3) Ve skotských tancích je SET také pojmem pro 
    BALANCE

  • SICILSKÝ KRUH
    - viz: TANEČNÍ FORMACE

  • SIDES said - vedlejší pár, strana

  • SINGLE FILE PROMENADE singl
        Tanečníci jdou v řadě za sebou (samostatně) podle pokynů

  • SKOTSKO - Země někde na severozápadě Anglie; pro nás tanec vyjadřující kulturu této země

  • SKIP CHANGE OF STEP skip čejnž of step)
       Začneme malým výskokem na levé noze s výponem pravé, která jde v době výskoku dopředu. Následuje krok vpřed pravou nohou. Levou přísun k pravé patě a opět pravou vpřed. A opět dodržujeme propnutá kolena i špičky.
    Je to vlastně trochu složitější Polka, s výskokem na začátku. I tady si můžeme říkat = hop-krok - sun - krok. Video: SKOTSKÝ KROK vpřed i vzad


  • SLIP STEP - - Skotský PŘÍSUNNÝ KROK
       Je to jedinný regulerní krok pro pohyb bokem v kruhu, v reelovém rytmu. Nohy se dotýkají patami, špičky i kolena propnuté a vytočené ven. Kromě konečného zastavení je pohyb stále na špičkách.

  • SLUNÍČKO
       Figura, kdy se obvykle chytne pán s dámou pravou rukou v pase, levou ruku zdvihnou nad hlavu a udělají zátočku swingovou chůzí

  • SQUARE DANCE - Základní postavení je ČTVERYLKA

  • STAR  viz HVĚZDA

  • SQUARE THRU  (skvér sru)
        Figuru provádějí dva páry stojící čelem k sobě. Podají si pravou ruku, zatáhnou a projdou. Tím provedli první část figury Square Thru.
       Poté se otočí o 1/4 ke středu formace, zatáhnou za levou ruku a projdou tím provedli druhou část figury Square Thru.
       Pak se otočí opět o 1/4 do středu formace, zatáhnou za pravou ruce a projdou, tím provedli třetí část figury Square Thru.
       Poté se opět otočí o 1/4 do středu formace, zatáhnou za levou ruku a projdou tím provedli čtvrtou - poslední figuru Square Thru.
    - Po provedení figury stojí oba páry zády k sobě. Variace bývají určeny daným počtem čtvrtobratů nebo určením počtu podaných rukou. Provedení figury se podobá řetězu

  • STAR THRU  (star sru)
        Figuru provádějí dva tanečníci stojící čelem k sobě (pán a dáma). Pán podá pravou ruku, dáma levou. Tím vytvoří bránu, kterou dáma projde, přičemž se otočí o 1/4 doleva. Pán přitom dámu obchází a otáčí se o 1/4 doprava. Figura končí v páru

  • SWING
       Tanečníci se uchopí do klasického tanečního držení, ale nestojí úplně čelem proti sobě, jen mírně natočeni pravými boky. Jako celek se otáčí na místě (po směru hodinových ručiček). Vnitřní, pravá noha nakračuje, rychlými krátkými kroky s mírnám pohupem, vnější se s odrazem přisouvá k patě. Figura může končit podtočením Dámy, ale příliš to nepřehánějte abyste ji zbytečně nemátli. Koncovou formací je vždy párové postavení. Pán má Dámu po své pravé ruce a oba jsou otočeni do tanečního směru.



T

  • TANEČNÍ FORMACE nebo též ZÁKLADNÍ POSTAVENÍ párů

    * KRUH - Podejte si ruce a uzavřete kruh. Tanečníci stojí čelem do středu. Kruh může tvořit neomezený, nebo jen určený počet párů, podle druhu tance, nebo tanečního prostoru. V lidových i jiných tancích, nemusí kruh tvořit jen páry
    - SICILSKÝ KRUH - CIRCLE CONTRA - Dva páry stojí čelem k sobě a bokem do středu. Tyto dvojice párů tvoří velký kruh. Ta dvojice, kde Pán stojí levým bokem do středu je považována za hlavní pár (Top) a postupuje v průběhu tance stále po tanečním směru (což je proti směru hodinových ručiček). Druhá dvojice je vedlejší pár, neaktivní pár - Sides a postupuje obráceně - proti tanečnímu směru (po směru hodinkových ručiček).

    * ŘADA viz: LONGWAY SET (longvej set) - CONTRA DANCE
       Sada čtyř a více párů, kdy Pánové stojí levým ramenem k horní části řady a Dámy proti nim. Páry se rozpočítají na první a druhý. Toto rozpočítání zpravidla udělá první Pán. Po odtančení všech figur tance, který tančí vždy spolu 1. a 2. pár, se první pár posune o jedno místo dolů a druhý pár postoupí o jedno místo nahoru. Říkáme tomu progrese. V dalších pokračování začíná tanec vždy s novým párem. Všechny první páry se posouvají směrem dolů a dvojky zase nahoru. Až se jedničky dostanou úplně na poslední pozici jedenkrát netancují a pak pokračují jako druhý pár s postupem nahoru. Tam opět jednou netancují a zapojí se do tance jako jedničky.

    * * ŘADA jako - Taneční formace - má však více variací.
       - TRIPLET. Formace tří párů.
    Tady také Pánové stojí levým ramenem k horní části řady a Dámy proti nim. a tak jak stojí, mají i postupné číslo, jedna - dvě - tři. První pár v v tanci končí na třetí pozici. Při prvém opakování tanec začíná druhý pár opět z prvé pozici a přebírá číslo 1 atd. Stejný postup je u tanců pro ČTYŘI - PĚT - ŠEST - atd. párů. Vše záleží na popisu tance.
        - - Aby však toho nebylo málo můžeme narazit i na termín DUPLE IMPROPER . Jedná se opět o dlouhou řadu, kde jsou páry rozpočítané na první a druhé. Ale! Pánové všech prvních párů stojí pravým ramenem k hudbě, a svou partnerku mají vedle sebe, po pravé ruce. U párů druhých je to naopak. Pán stojí k hudbě levým ramenem a partnerka stojí také po jeho pravé ruce, první a druhá pár tak stojí naproti v jiné řadě.
    Při opakování tance je postup stejný jako u LONGWAY SETu Pár na konci jdenkrát netancuje ale musí se zařadit jako pár do druhé řady

        LINE DANCE (lain dances)
    Je druh moderních tanců, ke kterým nepotřebujete partnera. Tancujete tedy sólo. Více najdete na LINE DANCE z Písku

    - SQUARE DANCE = ČTVERYLKA

  • TANEČNÍ POSTAVENÍ NOHOU
    skotských tancích je základní postavení nohou t.z. PRVNÍ POZICE, kdykoliv tanečník stojí. V této pozici máme paty u sebe a špičky od sebe, máme tak potřebnou stabilitu pro další pohyb TŘETÍ POZICE je základem pro SET - balance Tato pozice je podobná baletní. Nohy jsou vytočené špičkami v bok. Pata jedné nohy je vložena k středu - klenbě nohy druhé. Video ukazuje obě tyto pozice BALANCE - SET

U


  • UTRŽENÝ RUKÁV - Taneční figura pro dva nebo čtyři páry.
    Dvoupárová figura na 8 dob: Oba dva páry se drží v kroužku za ruce. Určený pár prochází pod bránou, kterou dělá zvednutím rukou druhý pár. Když projde bránou,tak rozpustí své držení (stále však drží za ruku souseda), kterého obchází po své straně () Pan vlevo a Dáma vpravo) na své místo. Druhý pár se pod svou spojenou rukou podtočí. Všichni končí opět v malém uzavřeném kroužku.
    Čtyřpárová figura na 16 dob: Určený pár - nejčastěji první, jde do branky, kterou utvoří třetí pár. Tam, jako v prvém případě se rozdělí a za zády všech vede ostatní (jako hlava hada) na své místo. Stejně tak prochází druhý pár mezi čtvrtým párem atd.

  • UP (áp) - nahoru t.z. v postavení řad, směrem k první pozici

  • U Turn Back (ju tern bek)
    - Tanečník se otočí čelem vzad

  • UZEL
       Výchozí formace je trojice, držící se v řadě vedle sebe. Prostřední tanečník zdvihne pravou ruku,tvoří tak s krajním pravým tanečníkem Bránu. Levý krajní tanečník se skloní a vstoupí do této brány. Zároveň však se prvý tanečník pohybuje vnějším obloukem kolem. Prostřední tanečník stále drží ruce obou krajních. Přehodí si pravou ruku přes hlavu dozadu a zároveň se otáčí doprava, spolu se svým levým tanečníkem. Všichni jsou otočení čelem vzad. Figura pokračuje zpět, ale tentokrát začíná UZEL levý tanečník.
    Čas potřebný na jeden UZEL je 4 doby.

V

V


  • VARSOUVIENNE (vasavien) - Pokud Vám toto držení připomíná mazurkové, asi nejste daleko od pravdy, je to jeho mírná úprava. Tancuje se taky v páru, ale Pán stojí mírně vlevo za Dámou. Dáma má zvednuté ruce vzhůru k ramenům. Pán ji za ně přidržuje, nikdy však pravou ruku neopírá o její rameno!. V českém country se toto držení připomíná pod termínem savojánkovo
  • VINE  Vine (někdo to vyslovuje vino - jiní zase - van, tak si vyber), je to figura na čtyři doby - čtyři kroky, nejčastěji zastoupena v Line tancích. Vine vpravo (neotáčíme se, stále se díváme stejným směrem)
    1. Pravá noha udělá mírný úkrok vpravo
    2. Levá noha udělá krok za pravou nohu
    (obvykle se postaví jen na špičku, až při třetím kroku teprve došlápne na celé chodidlo)
    3. Pravá noha udělá druhý mírný úkrok vpravo
    4. Leva noha se už jen přinoží k pravé, aby obvykle pokračovala plynule Vine vlevo Obvykle také při tomto kroku č.4 tleskneme
    Vine vlevo
    1. Levá noha udělá mírný úkrok vlevo
    2. Pravá noha udělá krok za levou nohu
    3. Levá noha udělá druhý mírný úkrok vlevo
    4. Práva noha se už jen přinoží k levé


W

W


  • WHEELBARROW  = trakař - kolečko. S partnerem si podáme pokrčené ruce a podle přání Callera buď - Pán jde vpřed tlačí Dáma couvá, nebo naopak. Nejčastěji jdeme 4 kroky vpřed a 4 kroky zpět, Pán couvá. viz PUŠ

  • Wrong Way Grand (vrong vej grend) Řetěz v protisměru

W




   Copyright © Macbeth 2007 macbeth.cv@gmail.com